Synstræning

Synstræning afjhælper problemer med bl.a. hovedpine, koncentrationsbesvær, dobbeltsyn etc. Synstræningens mål er at gøre synsfunktionen effektiv og præcis ved at forbedre de forskellige visuelle færdigheder én for én, og evt. øje for øje. Disse er :

  • Afstandbedømmelsen
  • Fikseringen (øjnenes sigteevne)
  • Fokuseringen (øjnenes evne til at stille skarpt)
  • Øjenbevægelserne
  • Det perifere syn (sidesynet)
  • Visualiseringsevnen (evnen til at huske i billeder)

De visuelle færdigheder trænes v.h.a. forskellige øjenøvelser. Det er imidlertid tit nødvendigt, samtidig at træne balancen, koordinationen, labyrintsansen (den ubevidste balance), muskel/led-sansen, m.m.

Gennemgående mål i træningsøvelserne :

  • De forskellige færdigheder skal automatiseres, så der skal bruges et minimum af bevidst energi på at styre synet.
  • Det skal være muligt at "have flere bolde i luften" ad gangen.
  • Øvelsernes sværhedsgrad skal tilpasses alder, niveau (og temperament). Det skal være så let, at det er sjovt, men så
    svært, at man lærer tingene hurtigt.

Det er et rimelig stort arbejde at træne sit syn og dermed afhjælpe problemer som f.eks. dobbeltsyn eller svimmelhed. De fleste synstræningsforløb er baseret på 25-30 minutters daglig træning, kombineret med kliniktræning hver 2.-3. uge.

Ved klinikbesøgene vurderer jeg endvidere fremgangen, og der bliver
givet nye og mere krævende hjemmetræningsøvelser.

Jeg benytter mig af mere end 100 forskellige træningsøvelser, som alle kan
varieres i sværhedsgrad. Derfor er der ikke to synstræningsforløb, der er ens.

Hvor mange øvelser man skal igennem, afhænger naturligvis af problemets
art og størrelse, men også af ambitionsniveauet.

Kontakt mig her for at høre mere om et træningsforløb.

Diverse klientbilleder

Diverse klientudtalelser

  • "Jeg kan nu pludselig gribe de ting, der bliver kastet til mig og jeg har fået en helt anden dybdeopfattelse end før, da jeg nu kan se i 3 D både langt væk og tæt på."

    - Gitte (30 år)
  • "Jeg er meget chokeret over at mit overblik i trafikken var så dårligt.

    Tænk jeg har kørt bil. Nu kan jeg jo se."


    Mundligt citat fra klinikken.

    - Randi (59 år)
  • "Udbyttet har været rigtig stort for jeg havde ikke regnet med, at det ville hjælpe så meget, som det har gjort."


    Michael (19 år) Fodboldspiller
  • "Line [10 år] ser ikke længere dobbelt, hun er i løbet af 4 måneder gået fra at være en usikker læser af let tekst (med mange læsefejl og ringe læselyst) blevet en god læser af aldersrelevant tekst."


    - Forældrene til Line (10 år)
  • ".. svimmelheden begyndte hurtigt at aftage – efterhånden er den fuldstændigt forsvundet."

    - Birthe (59 år)
  • "Jeg har meget bedre timing i dag og føler at jeg ser bolden bedre.

    Balancen er også forbedret."


    - Joakim (20 år), Tennisspiller
  • "Jeg er dybt imponeret over, at man med så enkle midler og en forholdsvist beskeden indsats kan nå så gode resultater."

    - Annett (46 år)
  • "Efter jeg begyndte på samsyns træning, er min læsehastighed øget betragteligt, og jeg kan læse i meget længere tid uden at blive træt.

    Desuden er jeg ikke nød til at springe tilbage for at kontrollere det jeg læser.

    Jeg er i det hele taget blevet bedre til at læse, er sågar begyndt at læse historie højt for børn, det har jeg i hvert fald ikke rodet mig ud i tidligere.

    Endvidere er jeg også blevet bedre til at skrive og stave."


    - Thomas (40 år)
  • "Efter ¾ års træning med besøg hos Doris ca. hver 3-4 uge har Sofie rykket sig meget. Hun kan nu læse uden at blive træt og ukoncentreret i længere tid og hendes uro er blevet meget mindre. Vi får nu gode tilbagemeldinger fra skolen i stedet for det modsatte."

    - Sofie (16 år)
  • "Vi har kunnet se fremskridt igennem hele forløbet.

    Maja har selv været lidt længere om at se fremskridtene, men når det så skete, har det været lidt af en "aha" oplevelse".


    - Maja (11 år)
  • "We have worked with the TrainYourEyes – sports vision training for about 6 months last fall.

    We all feel that we have gained a lot, especially when it comes to concentrating for a longer time which is necessary in curling.

    It’s difficult to say which exercises improved what, but we are convinced that Train Your Eyes plays a big role in us qualifying to the Olympics in Sochi 2014."


    - Danish National Team of Curling - The Ladies - Team Lene Nielsen
Doris Holmer   ‒  Neurooptometrisk synstræner  ‒  Solrød Center 52, c /o Profil Optik  ‒   E-mail: Doris@Samsyn.dk  ‒  Tlf: 50 53 55 38