Læseproblemer
Læseproblemer og indlæringsproblemer er ofte fulgt af samsynsproblemer, og her er synstræning / samsynstræning en vigtig del af behandlingen.
Når samsynsproblemerne “fjernes”, bliver der mere overskud til at lære, og til at forstå og huske det læste.
Børn (og voksne) med indlæringsproblemer bør altid få undersøgt synet hos en øjenlæge eller optiker. Men selv om den almindelige synsprøve kommer frem til, at der ikke er behov for briller, eller at brillerne er gode nok, kan der godt være samsyns-problemer til stede, som hæmmer indlæringen.
Ved læsning skal mange forskellige færdigheder gå op i en højere enhed. Disse færdigheder er fiksering, fokusering, øjenbevægelser, balance, koordination, koncentration, retningssans, formsans, sprog, lydkendskab, hukommelse og intellekt.
De fleste af dem har relation til synet, og kan forbedres ved hjælp af synstræning.
Hvis synet ikke fungerer effektivt, skal der bruges meget energi på at se bogstaverne tydeligt, følge linierne i en glidende bevægelse, springe præcist fra linie til linie, samt tolke og huske det læste.
Det medfører, at øjnene trættes for hurtigt, og at læsehastigheden og forståelsen af det læste falder.
Synsanalysen vil både afdække mulighederne, for at forbedre
læseevnen og læsehastigheden så du ikke læser langsomt eller har svært ved at huske hvad du har læst.
- Kan du eller dit barn genkende et eller flere af disse symptomer, anbefaler jeg en grundig synsanalyse (kontakt mig for at høre mere):
Læser langsomt
Teksten følges med finger
Hopper i teksten og linierne ved læsning
Mister læsested
Ord eller bogstaver ombyttes
Ser dobbelt
Bytter om på “b” og “d”
Unormal læseafstand
Svært at huske hvad du har læst
Springer over ord i teksten
Hovedet bevæges med ved læsning
Gnider meget i øjnene
Hovedpine / svimmelhed
Dårlig koncentration
Fokuseringsbesvær
Svært ved at gribe en bold
Kan kun læse i kort tid ad gangen
Læser små ord bagfra
Undgår helst læsning
Holder for, dækker eller lukker det ene øje
Læser igen for forståelsen